Friendly Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu Friendly Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu

Friendly Laos

Door: Tos en Niek

Blijf op de hoogte en volg Tosca en Anniek

25 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Sabaidee,

We zijn alweer 2,5 week verder en ons avontuur door Laos zit er alweer op. We hebben het land van verschillende kanten ontdekt. Zo begonnen we met de slowboat naar Luang Prabang, dit is een 2daagse tocht over de prachtige Mekong. De omgeving was heel mooi en de sfeer aan boord zat er goed in. We hebben Kevin (Duits) en Jesse (Nederlands) hier ontmoet. Na de eerste dag stopte we in een klein dorpje in de middle of nowhere, waar we de nacht hebben doorgebracht in een guesthouse dat leek op villa kakelbond.

Na de tweede lange dag op de boot kwamen we aan in Luang Prabang. Echt tijd om bij te komen van de tocht hadden we niet, er moest namelijk iets gevierd worden: Niek was om twaalf uur jarig. Zo begonnen we de avond met een cocktail in Utopia, een super relaxte en gezellige bar. Daarna zijn we naar een bowlingbaan gegaan, de enige plek in de hele stad die open is na 12en vanwege de avondklok. Elke backpacker die in was voor een feestje was hier te vinden, dus een goede plek om je verjaardag te vieren. Het was een bijzondere avond voor Niek: je viert niet altijd je verjaardag op een bowlingbaan in Laos met mensen die je net 5 minuten kent. Eentje om nooit meer te vergeten!

Na een geslaagde nacht zijn we naar de prachtige Kuang Si Waterfall geweest met Kevin, dit was zeker weten de mooiste waterval die we tot nu toe hebben gezien vanwege het helder blauwe water en de mooie omgeving. We hebben hier lekker gezwommen en zijn helemaal naar de top geklommen waar we een prachtig uitzicht hadden. 's Avonds zijn we voor niek d'r b'day in Blue Lagoon, een luxe Italiaans restaurant, uiteten geweest. We hebben hier genoten van een echte Italiaanse pasta en dat was zeker even lekker na alle Aziatische maaltijden.

Verder hebben we in de vier dagen dat we in Luang Prabang waren gefietst langs de Mekong, uren in Utopia gechilled met Jesse en Kevin, natuurlijk de lokale markt bezocht en een fish spa bezocht (voor Tos was het voor herhaling vatbaar maar Niek daarentegen vond het veelste veel kriebelen).

Na de drukte van een grote stad was het tijd voor Vang Vieng, een kleiner plaatsje. Vang Vieng staat bekend om het feesten en het tuben. Op de dag van aankomst waren we precies 1 maand onderweg, dus dit was de perfecte plek om dit te vieren. De dag erna hebben we ons gewaagd aan het tuben. Je gaat dan in je tube de rivier af en stopt bij allemaal barretjes. Veel tuben is het niet, want je brengt meer tijd door in de barren dan op het water. Het was een gek, maar gezellig gebeuren.

In de avond werd Tos heel erg ziek en daarom hebben we de volgende dag de hele dag Friends in een cafe gekeken, wat ook iets typisch van Vang Vieng is. De beste plek dus om ziek te worden, want lekker hangen met een serie als Friends is een goed medicijn.

Na Vang Vieng zijn we doorgereisd naar de hoofdstad Vientiane. Hier hebben we voornamelijk rondgefietst en gewacht op ons visum voor Vietnam. Hoogtepuntje was het kijken van de wedstrijd Manchester-Liverpool op een groot scherm op een plein, samen met 800 lokale diehard fans. Een hele belevenis! Dieptepuntje waren de bed bugs die Tos in haar bed vond. Mede hierdoor zijn we in 4 dagen van hostel naar hostel gehopt.

Omdat we graag meer van de natuur wilden zien na al die steden, zijn we afgereisd naar Tha Khaek om the Loop te rijden. Dit is een driedaagse scooter tocht door de jungle, de bergen en het platteland. De enige optie was om the Loop met een scooter met versnellingen te doen, maar wij als broekies hadden daar nog geen ervaring mee. In het begin was het doodeng en wilden we bijna opgeven. Achteraf zijn we ontzettend blij dat we dat niet hebben gedaan, want het is tot nu toe één van de hoogtepunten van onze reis. We hebben the Loop gereden met Lotte (Nederlands) en Martin (een inspirerende 55jarige Australische man). De eerste nacht waren we de enige 4 in Sabaidee Guesthouse, waar we een hele bijzondere avond hebben beleefd met een super lekkere bbq en een potje Jeule Boule. Vooral het contact met de eigenaar, een goedlachse en humoristische Lao, was speciaal. De tocht ging over van het ene mooie landschap naar het andere mooie landschap. We werden goed op de proef gesteld door de slechte, uitdagende en stijle wegen. We hebben het echte Laos vanaf de scooter kunnen meemaken door de prachtige natuur en de vriendelijke bevolking die altijd naar ons zwaaide als we langsreden. Het was een prachtige ervaring die ons avontuur in Laos compleet maakte. De oprechte vriendelijkheid van de bevolking en de onaangetaste natuur maken van Laos een prachtig land.

In Laos werd ons geduld, doorzettingsvermogen en optimisme goed op de proef gesteld. Door ziekte, problemen met een gecrashde ATM en problemen met visum moesten we langer blijven op plekken dan we eigenlijk wouden. We zijn altijd positief gebleven en zo flexibel als we zijn hebben altijd het beste ervan gemaakt.  Jullie zullen ons dan ook niet meer herkennen als we Amsterdam weer betreden, want we zijn zo relaxt als een backpacker hoort te zijn ;).

We schrijven dit blog vanuit de 24uur durende sleeping bus naar Hanoi, Vietnam. Zie foto!

We zeggen voor de laatste keer Sabaidee, tot in Vietnam!

Liefssss van ons!

• 25 Maart 2014 - 16:56

Marleen:

Hee lieverds!
    Wat beleven jullie leuke en mooie dingen zeg! Super om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Heel veel plezier in Vietnam meiden! ik kan jullie vertellen, dat is ook een prachtig en bijzonder land :)
    dikke knuffel!! Mar

• 25 Maart 2014 - 21:49

Francy:

Ik vind het geweldig om te lezen dat jullie meer en meer genieten van het reizen en alle avonturen die het met zich mee brengt! Hou dat vast! Menig mens is jaloers op jullie! Heel veel liefs! Xx

• 25 Maart 2014 - 22:55

Anja:

Hee Tos
    Wat ontzettend leuk al jullie belevenissen en je komt helemaal relaxed terug!!! Ben zeer benieuwd hoelang je dat gevoel vast houdt.
    Char en ik zagen tot onze verassing bij de foto's 2 plaatsen waar we ook geweest zijn. De waterval--we herkenden meteen de boom op de voorgrond-Charl.heeft vele malen van de tak gesprongen om een foto voor een foto- vakantiewedstrijd te laten maken. Uiteindelijk heeft ze de foto nooit ingezonden, maar ja die tak herkennen we daardoor meteen. Ook de wiite tempel Wat Rong Khun herkenden we natuurlijk . Wat is dat een suikertaart hè. Wat zullen jullie een supertijd hebben!
    Naar dat je ziek bent geweest, toch iets verkeerds gegeten? Veel cola drinken hè (cola doodt alles, zeggen wij altijd)
    Ik kijk alweer uit naar jullie verhaal over Vietnam. Staat nog steeds op ons lijstje. Heel veel plezier nog en doe voorzichtig! X Anja

• 26 Maart 2014 - 16:03

Marieke:

Meiden wat weer een avonturen. Zo gaaf. En wat een flexibiliteit. Ga zo door. Geniet in Vietnam.

• 26 Maart 2014 - 19:56

Mamski:

Lieve Anniek en Tos,
    Genoten weer van jullie verslag. Hoogtepunten en dieptepunten en ik zie Niek helemaal voor me in the Fish Spa, geniaal. Een blije Tos en een kriebelende Niek. Stoer, om elkaar zo op te vangen, terwijl de een kotsend boven de w.c.pot hangt en de ander aan pep-talk doet, that's where friends are for, better and worse. Dank lieve Niek, voor de opvang van onze zieke, dappere Tos. Zelf ben je ook een aantal dagen niet lekker geweest heb ik begrepen. Zelf weet ik dat Tos super lief kan zijn, dus dat is vast ook goed gekomen. Ontroerd, blij en met een tikkeltje heimwee naar jullie beiden, geniet ik dan toch weer van de prachtige foto's, die het verhaal nog levendiger maken. Het ziet er super relaxed uit met al die jonge mensen, die jullie ontmoeten. De meest fantastische foto vind ik jullie blije koppies op de scooters. Daar kan ik erg van genieten en geeft me het gevoel dat jullie ver, maar toch even dichtbij zijn.
    Samen alweer een maand verder. De tijd vliegt, dus geniet met volle teugen en ik ben benieuwd naar jullie Vietnam ervaring. Doe voorzichtig en blijf zorgzaam voor elkaar. Dikke kus voor jullie twee, mamski!

• 30 Maart 2014 - 23:00

Latifa:

Fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben.
    En dat alles goed gaat. Xxxx Leila en Latifa

• 05 April 2014 - 09:23

Beps Leeuwarden:

Lieve bagpackers,
    Bedankt voor het uitgebreide verslag van Laos! Wat beleven en zien jullie ontzettend veel, super!!
    En dan die prachtige foto's....schitterende natuur en de ontmoeting met de mensen daar; jullie op de
    scooters, genietend van het prachtige landschap...
    Lieve Anniek. ik vind het geweldig wat jullie daar allemaal doen! Ik zie het al helemaal voor mij en geniet met jullie mee!!
    Nu dus Vietnam..weer een uitdaging!
    Het is hier allemaal goed; ik geniet van het mooie voorjaarsweer en van de tuin!
    Morgen ga ik naar Heemstede; Het jeugdorkest, waarin Elisa ook meespeelt, geeft een concert in Haarlem.
    Fijn om dat mee te maken!
    Je ouders en Frouk waren hier afgelopen zondag met de koffie, heel gezellig!
    Dag lieverds, ik wens jullie nog veel genieten !
    groetjes en heel veel liefs van beps

• 15 April 2014 - 17:11

Anne:

The Loop I love it!! Gaaf dat jullie door hebben gezet :)!

X