Impressive Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu Impressive Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu

Impressive Cambodia

Door: Tos en Niek

Blijf op de hoogte en volg Tosca en Anniek

01 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Suor sdey,

Twee weken geleden arriveerden we alweer in het laatste nieuwe land van onze reis: Cambodja. We begonnen in de hoofdstad Phnom Pehn. Op de dag van aankomst zijn we naar een klein bioscoopje geweest (waar ze geen stoelen, maar bedden hadden) en hebben we als voorbereiding op de volgende dag een film over de Killing fields gekeken.

De volgende dag hebben we ons verdiept in de verschrikkelijke geschiedenis van het land. Na het lezen van een boek en het zien van een film over de Khmer Rouge was het tijd om de plekken te bezoeken waar het allemaal gebeurd is. We zijn eerst naar de Killing Fields geweest, waar we door middel van een audiotour langs alle afschuwelijke plekken zijn geleid. De heftigste plekken vonden we de 'killing tree' (een boom waar baby's tegen dood werden geslagen, omdat wapens te duur waren), de 'magic tree' (een boom waar luidsprekers hingen waar muziek uit kwam om het geschreeuw van slachtoffers te verdoezelen) en de memorial stupa (een glazen toren waar de schedels en botten van de slachtoffers bewaard liggen). Een quote van Pol Pot die ons het best is bijgebleven is: 'beter onschuldige mensen doden, dan de vijand sparen.' Een vreselijke uitspraak die het doodvonnis van duizenden Cambodjanen tekende.
Vervolgens zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis gegaan. We hebben de cellen gezien waar ontelbaar veel mensen mishandeld zijn en om het leven zijn gekomen. Als je door de gangen loopt wordt je aangestaard door ontelbaar veel foto's van slachtoffers. In hun ogen kan je de pijn en angst zien, wetend wat hun te wachten stond. Zo confronterend en ongeloofwaardig: de kleine hokjes waar de mensen gevangen werden gehouden en de slachtwapens die werden gebruikt om onschuldige mensen te vermoorden. Een verschrikkelijke plek.
  Ook al werden we door de foto's en de verhalen met ons neus op de feiten gedrukt, echt beseffen zullen we het nooit. Het is te onmenselijk om te kunnen begrijpen wat hier is gebeurd. Toch is het goed om gezien te hebben, zoiets mag niet vergeten worden.

Na deze heftige dag zijn we wat gaan eten met Jesse en Daniël, om onze gedachten even op iets leuks te richten! Het was heel leuk om Jesse na een maand weer te zien en we hebben lekker bijgekletst.

Via kennissen van Niek kwamen we in contact met Frida, een Nederlandse die in een weeshuis (COLT) in Phnom Pehn werkt. Ze gaf ons een rondleiding over hun terrein en vertelde ons alles over het project. Het is een prachtig opgezet project dat kinderen een kans biedt. Dit tehuis was heel verschillend van het tehuis waar wij vrijwilligerswerk hebben gedaan. Zo konden de kinderen hier goed Engels en de voorzieningen waren hier velen malen beter. Goed om te zien dat het dus ook anders kan. Bedankt Frida, voor de enthousiaste rondleiding en wat mooi om te zien wat jullie bereikt hebben.

Verder hebben we in Phnom Pehn nog een bezoekje gebracht aan het Royal Palace, biertje gedronken aan de riverside en bazuka's gedronken voor het moederland samen met andere Nederlanders om Nederland hoger op de ranglijst te krijgen.

Onze volgende stop was Sihanoukville. We hadden een grote stad verwacht, maar meer dan een lang strand was er niet. Dat neemt niet weg dat het er heel gezellig was met veel leuke strandbarretjes. Zo zijn we de volgende dag, na een lekker stranddagje, buckets gaan drinken met 3 lokale jongens. Het was heel leuk om contact te hebben met de mensen van hier en we hebben een ontzettend leuke avond gehad.
We werden de volgende dag dan ook een beetje brak wakker, dus hebben we lekker films gekeken in een privébioscoopje.

De volgende dag hebben we de ferry naar Koh Rong genomen, waar we aankwamen in een paradijsje: hagelwitte stranden en een helder blauwe zee. Naast een strandje met hostels en restaurantjes bestaat dit eiland uit alleen maar jungle.
We hebben een super leuke boottocht gedaan. We hebben gesnorkeld, de sunset op Long Beach (een afgelegen strandje) bekeken, gebarbecued op de boot en in het donker met plankton gezwommen. Het laatste vonden we echt super gaaf, je werd omringt door groene lichtpuntjes. We voelden ons net Tinkerbell :)

Koh Rong is een prachtig eiland, maar het heeft wel een paar nadelen. Het krioelt  er van de sandflies, het is er snikheet en de elektriciteit is er nogal beperkt. Zo gaat de stroom eraf van 1pm tot 8 pm, waardoor je geen fan hebt in een bloedhete kamer, oftewel: je je bed uit zweet. Jullie zullen dan ook wel begrijpen dat we hier maar 1 nachtje zijn gebleven.
We gingen weer terug naar het vaste land, waar we 1 dagje op Otres beach hebben doorgebracht, een rustig strandje.

De volgende dag weer de bus in, op naar Battambang! Natuurlijk hadden we weer uren vertraging omdat de bus ermee ophield. Ondanks dat we de enige toeristen waren, voelde we ons heel erg op ons gemak tussen de lokale mensen. De kindjes wilden dolgraag met ons spelen en de mannen vonden ons maar al te interessant. De vriendelijkheid van de mensen maakte de vertraging veel minder erg!
Eenmaal aangekomen in Battambang vonden we een hotel waar we voor maar €1,75 een tweepersoonskamer mét eigen badkamer kregen, moet niet gekker worden.

Het enige dagje dat we in Battambang waren hebben we een ritje gemaakt met de bamboo train. Dit is letterlijk een plateau op vier wielen die over een oude spoorlijn racet. Zodra er een tegenligger aankwam werd de 'trein' uit elkaar gehaald en van de rails gehaald, zodat de andere kon passeren. Daarna werd alles weer in elkaar gezet en konden we weer verder!
Bij de stop ontmoetten we een super lief vrouwtje, die ons volpropte met bananen. We hebben mooie armbandjes bij haar gekocht en hebben leuke gesprekken gevoerd. Bijzonder dat contact met lokale mensen!
Daarna zijn we weer terug geracet en hebben we de middag in de stad doorgebracht. Op aanraden van Jan hebben we de durian vrucht geprobeerd. Alleen al bij het ruiken gingen we bijna over onze nek. Daarnaast is de substantie ook niet heel smakelijk, maar hebben we toch dapper een hapje genomen. We nemen het Jan tot op de dag van vandaag kwalijk, want het was niet te eten. By far het vieste fruit wat we ooit gegeten hebben.

's Avonds zijn we naar een circus gegaan, dat opgericht is door 2 studenten om straatkinderen een toekomst te bieden. De show was hilarisch en we hebben genoten van de droge humor en hun talenten. Mooi om te zien dat de kinderen zelf ook zo genieten!

De busreis naar Siem Reap verliep niet helemaal volgens plan. Ergens in de middle of nowhere besloot de bus ermee op te houden. Na een uurtje wachten waren we blij dat we weer verder konden, maar we hadden iets te vroeg gejuicht want na 5 meter was het feestje alweer over. De buschaffeur wist het ook niet meer dus we moesten zelf maar uitzoeken hoe we in Siem Reap kwamen. Een nieuwe backpackers ervaring: liften. Gelukkig werden we al snel opgepikt door een volgeladen auto waar we ons letterlijk bij moesten proppen. Twee mensen op de bestuurdersstoel, twee mensen op de passagiersstoel en nog eens 4 op de achterbank: hier kan alles!

Eenmaal aangekomen in Siem Reap waren we dolblij dat we eindelijk weer een kamer vonden met airco. Het was ons niet gegunt, want door de heftige onweer was de stroom uitgevallen: niks geen airco dus.
Na een korte nacht ging om 4 uur de wekker en gingen we in een file van tuk-tuk's opweg naar Angkor Wat om de zonsopgang te bewonderen. Een prachtig plaatje! Het was het vroege opstaan meer dan waard.
De rest van de dag zijn we tempels in de omgeving gaan bewonderen. We vonden Angkor Wat en Bayon de mooiste tempels. Het is dan ook niet voor niks dat dit 1 van de zeven wereld wonderen is.
De rest van de dag hebben we over de markt gelopen en zijn we in de avond uitgegaan. Pubstreet is een drukke, sfeervolle straat met gezellige barretjes!

Onze laatste dag in Cambodja hebben we genoten van de gezellige stad en lekker rustig aan gedaan. We hebben de twee geweldige weken in Cambodja met een typische Cambodjaanse maaltijd afgesloten. We hebben op een kleine bbq zelf slang, krokodil, kikkerpoten en garnalen klaargemaakt. Vooral die eerste drie waren een nieuwe experience en op de krokodil na was het allemaal lekker!

Cambodja is een heel indrukwekkend land. Ondanks de verschrikkelijke geschiedenis blijven de mensen lachen en is iedereen hier zo ontzettend vriendelijk. We hebben een paar hele mooie mensen ontmoet waar we speciale momenten mee hebben mogen delen. We hebben twee hele mooie weken beleefd in Cambodja!

Nu op naar de Thaise eilanden: het laatste hoofdstuk van onze reis!

Veel liefs,

ons

• 01 Mei 2014 - 19:22

Anja:

Wat een prachtig verhaal, weer. Wat een indrukken doen jullie op, heftig hoor.
    Gaaf dat jullie zoveel contact met de bevolking hebben, dat is (vind ik) echt het mooiste van reizen. Geniet nog maar even, want het gaat veel te snel voorbij. Dikke kus anja

• 01 Mei 2014 - 20:04

Francy:

Klinkt weer heerlijk! Jullie zijn heel wat jaloersmakende verhalen en ervaringen rijker! Lekker genieten van de laatste weken! Kus!!

• 01 Mei 2014 - 21:07

Mawietze:

Lieverds, wat weer een geweldige verhalen en ervaringen. En wat ondernemen jullie toch veel. Fantastisch!! Jullie hebben straks dagen nodig om ons alles te vertellen en ik ben benieuwd hoeveel foto's jullie al hebben. Grappig dat jullie de Cambodiaanse mensen ook zo lief vinden. Dat was onze ervaring ook. We zullen Frida mailen dat jullie onder de indruk waren van het tehuis.
    Dikke kus en knuffels en tot over 21 nachtjes :)

• 01 Mei 2014 - 21:24

Anne:

Ow ow ow wat is het weer genieten om jullie verhalen te lezen!! Ga genieten van de eilanden, want wat zijn die toch heerlijk!! Kortom GENIET GENIET GENIET! Dan houden wij hier dat kikkerlandje wel bezig met onze saaie werkzaamheden ;)! Tot over 3 weekjes schatten! Liefs!

• 01 Mei 2014 - 22:19

Ditteke:

wat een indrukken doen jullie op, fantastisch en waardevol. Geniet vooral verder.
    Groetjes

• 02 Mei 2014 - 09:38

Mamski (Lieke):

Ontroerend, emotioneel en zeer heftig het eerste stuk van deze Cambodjaanse ervaring. Indrukwekkend en inderdaad dit mag nooit verzwegen en vergeten worden. Ik kan me voorstellen, dat jullie tijd nodig hebben om dit te laten zakken. Zalig en goed ook om te horen, dat jullie weer zoveel bijzondere, warme goedlachse mensen hebben ontmoet, die jullie avontuur weer veel verrijking geven. Genietend van dit bijzondere verhaal, wat ik ook zelf even een plekje moet geven, wens ik jullie nog een goede staart toe van deze reis met veel ontspanning, gezelligheid en rijkdom met elkaar. Kus voor jullie twee.
    Love you schattenbouten. Liefs, mamski

• 02 Mei 2014 - 11:36

Beppe:

Lieve backpackers,
    Wat een prachtig uitgebreid verslag van jullie ervaringen in Cambodja!!
    Een vreselijke geschiedenis....goed dat je dat ook hebt gezien....en bewaar het in je hart..
    De "avontuurlijke reizen" en de ontmoetingen met de plaatselijke bevolking is spontaan en hartverwarmend
    zoals jullie schreven! Wat is dat heerlijk, zeg !
    Wat genieten jullie enorm en halen ook alles eruit wat er te beleven valt !
    Bedankt voor het schitterende verslag: spannend en vol warmte geschreven en een stuk geschiedenis!
    Ik heb er heel wat van geleerd en ervan genoten!!
    Nu op naar Thailand, waar jullie Annelot en Michiel ook treffen! Geniet met z'n allen lieverds en dan eind mei weer een heel goede reis terug!
    Wij kijken uit om jullie weer te zien...
    Groetjes en heel veel liefs van, beps