motorbikes, rice fields & happy hours - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu motorbikes, rice fields & happy hours - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tosca en Anniek - WaarBenJij.nu

motorbikes, rice fields & happy hours

Door: Tos en Niek

Blijf op de hoogte en volg Tosca en Anniek

09 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Xin Chào,

Op internet werd de busrit naar Hanoi de 'bus from hell' genoemd, dus we hadden ons voorbereid op het ergste. Wij hebben echter een prima reis gehad en hebben heerlijk geslapen in een tweepersoons bedje (we hadden bijna de hele bus voor onszelf). Toen we aankwamen in Hanoi werden we overweldigd door de miljoenen scooters en het chaotische verkeer. Oversteken is hier een kwestie van leven of dood, het is doorlopen of geschept worden. Zebrapaden en stoplichten kennen ze hier niet en toeteren behoort tot de orde van de dag. We begonnen de volgende dag meteen met een sightseeing tour door de stad. We hebben het Ho Chi Minh mausoleum en museum, de Temple of Literature en een indrukwekkende Franse gevangenis bezocht. In de Temple of Literature waren wij meer de bezienswaardigheid en werd er van alle kanten aan ons getrokken door studenten die maar al te graag met ons op de foto wilden (zie foto).
's Avonds hebben we heerlijk gegeten in de City View Bar en zijn we naar een waterpuppet show gegaan. Dit is iets typisch van Hanoi en het was leuk om gezien te hebben.

Na alle drukte van Hanoi stond er een 2daags tripje naar Sapa op de planning. We dachten dat we zo onderhand alle verschillende soorten landschappen al hadden gezien, maar Sapa bewees het tegendeel. De groene rijstterrassen in de bergen leken wel van een ansichtkaart af te komen. We hebben de omgeving verkend met, hoe kan het ook anders, de scooter!! We hebben heel veel geluk gehad met het weer: zo lag Sapa 's ochtends nog in de wolken, maar in de loop van de dag trok het open en kregen we er zelfs een zonnetje bij. Het dorpje zelf vonden we ook heel leuk, met haar schattige restaurantjes en de enthousiaste, soms wat opdringerige lokale vrouwtjes.
De busreis terug naar Hanoi verliep niet zonder slag of stoot vanwege 2 trucks die om waren gevallen en de weg blokkeerde. Hierdoor moesten we in totaal 12 uur wachten waardoor de reis niet 12 maar 24 uur duurde. Alsof het wachten in een snik hete benauwde bus zonder eten of drinken nog niet erg genoeg was, hadden we onze bus naar Halong Bay gemist. Gelukkig kon de trip naar Halong Bay naar de volgende dag verplaatst worden door het geweldige personeel van Lucky Guesthouse tegen een kleine betaling. Als troost van de barre reis kregen we een prachtige kamer in dit guesthouse; Lucky waren we zeker!

De volgende dag gingen we dus alsnog op naar Halong Bay. Tot onze verrassing zat Sarah, Nederlands meisje dat we in Vientiane hadden ontmoet, op dezelfde boot samen met een andere Nederlandse jongen. De boot was heel erg sfeervol en onze hutje was super relaxt. We werden ontvangen met een heerlijke uitgebreide lunch, waarna we naar een super toeristische grot zijn geweest waar je meer toerist dan grot zag. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan een eiland waar we een berg hebben beklommen om van een prachtig uitzicht te genieten. De natuur verrasde ons ook hier weer: de enorme rotsen die uit het water rijzen vormen een heel mooi plaatje.
Eenmaal terug op de boot kregen we een heerlijk diner, hebben we geprobeerd squits te vangen en genoten van de stilte en rust op het dek met Tim en Sarah.
Na een kort maar krachtig nachtje op de boot begonnen we de dag met een kayaktochtje. Daarna moesten we helaas weer terug naar het vasteland met als afsluiter een super lekkere lunch.

Na nog een dagje in Hanoi rond gehangen te hebben, zijn we doorgereisd naar Hué In de slaapbus hebben we Andreas en Noortje ontmoet, weer Nederlanders!! We hebben in Hué een boottochtje gemaakt naar een pagode en hebben lekker bij het zwembad gelegen. 's Avonds zijn we uit geweest met z'n allen en hebben we een super leuke avond gehad.

Brak gingen we de volgende ochtend weer de bus in, op naar Hoi An. We kwamen terecht in een heel sfeervol plaatsje met heel veel lampionnetjes en gezellige restaurantjes. We hebben lekker gegeten aan het water en zijn vroeg naar bed gegaan.
We waren de dag erna allebei een beetje reismoe. We genieten heel erg van elk moment, maar de slechte bedden, de korte nachten en het vele geregel slaan wel een beetje in. Ons lichaam heeft het hier hard te verduren dus een dagje niks doen was wel nodig!
Natuurlijk bleven we niet lang hangen in dit reisdipje en genoten we de volgende dag weer volop van een kooklesje. We hebben 3 super lekkere, Vietnamese gerechten leren maken. 's Avonds hebben we een kroegentocht gehouden langs alle happy hours. We blijven toch backpackers, dus alles wat gratis is is mooi meegenomen.
Verder hebben we nog lekker op het strand gelegen en een fietstocht gemaakt door de rijstvelden. Ook hebben we allebei een mooie jurk op maat laten maken, dit kan in Hoi An overal en is iets typisch van hier.

Hoi An vinden wij tot nu toe het leukste plaatsje waar we zijn geweest, door de gezellige cafes, de lampionnetjes, de happy hours en de leuke mensen. We zullen het hier missen, maar kijken ook uit naar alle dingen die nog komen gaan.

Al bijna 2 maanden onderweg, time flies when you're having fun!!

Heeeel veel liefs,
van ons

• 10 April 2014 - 11:43

Marieke:

Ach meiden, wat weer een avonturen. En dan nog 6 weken te gaan. Super. Wij zijn al begonnen met aftellen, maar dat moeten jullie niet doen hoor :)
    Kus en knuffel

• 14 April 2014 - 19:07

Lieke (mamski:

Lieve schatten,
    Nog even en jullie kunnen zo de journalistiek in. Wat een ontroerende, heerlijke meeslepende verhalen kunnen jullie schrijven. Ik geniet van alle details en kan het vanuit het thuisfront op die manier een klein beetje meebeleven. De foto's maken het verhaal helemaal om te smullen.
    Wat ik zelf het meest smullen vind, is dat Tos nu ook rijst lust. Eindelijk!
    Dat worden verheugende maaltijden hier thuis voor de toekomst, nl. mijn lievelingsgerecht met aanvulling. Lieve meiden, geniet nog van de hele mooie tijd, die jullie samen nog gaan beleven.
    En inderdaad ook hier is het aftellen al een klein beetje begonnen.
    Heerlijk om even te skypen Tos en Anniek, je moeder kan fantastisch optreden. Een talent om trots om te zijn. Dikke kus, lieve schatten. Ik hou van jullie. Liefs, mamski

• 15 April 2014 - 17:13

Anne:

Heel leuk al die verhalen en zo herkenbaar. Nog lekker driedubbel genieten!! Inderdaad het vliegt voorbij. Liefs, Anne

• 15 April 2014 - 17:13

• 15 April 2014 - 17:14